اماکن دیدنی مشهد
نوشته شده توسط : dellaram
خانه اردکانی (دولابیان) مشهد

این خانه که جزو یکی از خانه های تاریخی مشهد می باشد مربوط به اواخر دوره قاجار است که به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است . این خانه در وحدت ۲۱، کوچه صفار شاهرودی واقع شده است و گردشگران تور مشهد 94 که به آثار تاریخی علاقه دارند می توانند از این مکان تاریخی بازدید کنند .

 

 خانه اردکانی (دولابیان) مشهد

 


 

خانه داروغه مشهد

این خانه یکی از خانه های تایریخی مشهد می باشد که مربوط به دوره قاجار بوده و در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این خانه در خیابان نواب صفوی مشهد واقع شده است و علاقه مندان به بناهای تاریخی می توانند در تور مشهد 94 از این خانه زیبا و تاریخی دیدن کتتد . خانه داروغه مشهد توسط معماران روس و به دستور شخصی از دوره قاجار که داروغه مشهد بوده بنا شده است . این خانه که در آن زمان خانه شخصی بوده و مراسم پذیرایی در آن انجام می شده است از سال 66 به بعد به عنوان محلی برای اسکان هیئت های مذهبی از آن استفاده می شود .

 خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد

 


 

برج تاریخی رادکان مشهد

این برج تاریخی و زیبا که توسط دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است تنها برجی است در جهان که قابلیت تعیین چهار فصل سال ، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد . مسافارنتور مشهد 94 می توانند ای این بنا بازدید نمایند. این برج تاریخی به 12 دیوار خشتی بیرونی که هر بخش آن 30 درجه می باشد تقسیم شده است . دو در دیوار مقابل هم ساخته شده و بر دیواره ۳۶۵ ترک نی ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجه‌ای تقسیم کرده‌ است . درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده‌است . بخش فوقانی بنا شامل دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی است که دارای تزیینات آجر کاری و گچ کاری می باشد . شما می توانید در تور مشهد 94 از این بنا بازدید نمایید.

برج تاریخی رادکان مشهد

این برج تاریخی در 80 کیلومتری مشهد و در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان واقع شده است و مسافران تور مشهد می توانند از این برج تاریخی دیدن کنند .

 


 

کاروانسرای بابا قدرت مشهد

این کاروانسرا که یکی از بناهای تاریخی مشهد به شمار می رود در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط اسحاق خان قرائی برای استراحت موقتی کاروان زائرین تور مشهد 94 بنا شده بود . مساحت این مجموعه 1500 متر مربع می باشد و دارای یک حیاط مرکزی با 16 اتاق و ایوان در اطراف آن می باشد . در دو طرف بنا و پشت اتاق ها فضای دو استبل وجود دارد و در چهار گوشه بیرونی آن برج هایی قرار دارد و همچنین در امتداد ایوان ورودی ایوان دیگری به صورت دو اشکوبه ایجاد شده است که به بالاخانه آن منتهی می شود . میهمانان می توانند در تور مشهد 94 از این کاروانسرا بازدید نمایند.

کاروانسرای بابا قدرت مشهد

این کاروانسرا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال مرمت می باشد و مسافران تور مشهد می توانند از این مکان دیدن کنند .

 


 

سرای عزیزالله اف مشهد

سرای عزیزالله اف مشهد

این بنا یکی از بناهای تاریخی مشهد می باشد و میهمانان تور مشهد 94 می توانند از آن بازدید نمایند. که در سال 1307 به دستور حاج غلام حسین مشهدی ساخته شده است . این بنا به عنوان تجارتخانه و محلی برای صادرات محصولات مختلف ساخته شد . ساخت این ینا که در سه طبقه می باشد از مصالحی مانند آجر ، گچ و ملات می باشد . این بنا از حجره هایی ساخته شده است که امروزه در آن لوازم مختلفی از قبیل پوشاک ، لوازم صوتی و غیره به فروش می رسد . این بنا هم اکنون یکی به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است . گردشگران تور مشهد 94 می توانند از این بنای زیبا دیدن کنند .

 سرای عزیزالله اف مشهد

سرای عزیزالله اف مشهد

 


 

مصلی پایین خیابان مشهد

این بنای تاریخی که امروزه در بلواری به همین نام در شهر مشهد واقع شده است  در گذشته در بیرون شهر قرار داشته و مورد توجه کاروانیان بوده است . مسافران تور مشهد 94 می توانند از این بنا بازدید نمایند. این بنا دارای یکایوان مرتفع و دو ایوانچه می باشد که در وضعیتی متقارن و در طرفین بنا قرار گرفته اند . این بنا در سال 1087 و در زمان شاه سلیمان و به امر نواب عالی مقام که از نقیبان سادات مشهد بود ساخته شده است . از تزیینات این بنای زیبا می توان به گچ بری ، کاشی های معرق ، مقرنس ، گره های هندسی و شمسه ها اشاره کرد . دیدن این بنای تاریخی و زیبا به گردشگران تور مشهد 94 پیشنهاد می شود .

مصلی پایین خیابان مشهد

مصلی پایین خیابان مشهد


 

دودکش رستگار مقدم مشهد

میل یا دودکش رستگار مقدم یک کوره آجرپزی می باشد که تاریخ آن به 100 سال پیش مربوط می شود . در سال های اخیر قسمت اعظمی از آجرهای خانه های شهر مشهد توسط این کوره9 آماده می شده است . همچنین در طی سال های اخیر این دودکش و الحاقات آن توسط شهرداری مشهر مرمت و بازسازی شده است . شما گردشگران تور مشهد 94 می توانید از این دودکش آجری دیدن کنید .

 دودکش رستگار مقدم مشهد





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: اماکن دیدنی مشهد,مراکز تفریحی مشهد,درباره مشهد,بازدید از مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 شهريور 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: